Vakantielog : Vakantie USA 7 t/m 22 augustus 1993

Mijn web-log.nl vakantieverhaal zal gaan over mijn allereerste reis naar de USA die ik gemaakt heb in augustus 1993. Niet alleen omdat het een fantastisch land is en het een onvergetelijke reis was, maar ook omdat ik al een hele tijd niet meer op vakantie ben geweest. Mijn moeder en ik hebben gedetailleerde foto- en plakboeken bijgehouden van onze reizen.

Ik wilde altijd al eens naar Amerika en na een jaar flink sparen en mijn moeder gek zeuren dat ze toch echt mee moest omdat het daar zo mooi moet zijn zijn we begin 1993 naar een reisbureau hier in Haarlem gegaan. Ten eerste om een reis uit te zoeken en ten tweede om te onderzoeken of het mogelijk was in een rolstoel. Uiteindelijk kwamen we uit bij een reis uit de Arke gids. Het betrof een georganiseerde busreis met reisleiding, verzorgd door het lokale agentschap ATI in New York. Grappig detail is dat ik op het reisbureau een verklaring moest ondertekenen waarin stond dat ik al in een rolstoel zat voordat ik de USA betrad. Dit om elke vorm van schadeclaims tegen te gaan.

Dag 01 zaterdag 7 augustus 1993 :

Om 14:10 vertrok ons KLM vliegtuig naar John F. Kennedy International Airport vanaf Schiphol richting New York. Tijdens de vlucht o.a. het bekende groene immigratieformulier ingevuld.Om 16:45 plaatselijke tijd kwamen we aan op J.F.K. waar we verwelkomt werden door de reisleiding van A.T.I., daarna met een taxi naar ons hotel op de 7th Avenue waar we om 19:15 aankwamen. Koffers uitgepakt en daarna nog een rondje gelopen in de omgeving van het hotel.

Dag 02 zondag 08 augustus 1993 :

Op deze dag hebben we eerst gebeld naar mijn opa en oma dat we veilig aangekomen waren. We hebben ook een rondvaart gemaakt met Circle Line om Manhattan heen. Vanuit ons hotel zijn we op ons gemak, uiteraard langs allerlei bekende bezienswaardigheden, naar de pier gelopen waar de boot lag te wachten. ’s Avonds gegeten bij het Fashion Cafxc3xa9 bij Rockefeller Center.

Foto gemaakt bij aankomst op de boot. Let maar niet op mij Dag 03 maandag 09 augustus 1993 :

Zaterdag hadden we bij aankomst al te horen gekregen dat het heel vaak 6-7-8 zal zijn tijdens deze reis. Dat wilde zeggen 6 uur wake-up call, 7 uur koffers buiten de deur en 8 uur in de bus op weg naar de volgende tussenstop. Vandaag was dus de eerste dag om dat in de praktijk te brengen. De eindbestemming van deze dag is namelijk Washington D.C. via een tussenstop in Philadelphia.. Met de reisleiding en buschauffeur op deze eerste reisdag afgesproken dat ik gezien mijn handicap (moeilijk lopen) op de voorste rij in de bus mocht plaatsnemen. Om 11:45 waren we in Philadelphia waar we het visitor center bezocht hebben van het oude centrum. Lunchen deden we in een zogenaamd Foodcourt, wat was dit groot zeg. Om 12:30 vertrokken we alweer richting Washington D.C, waar we rond 14:45 aankwamen bij ons zeer luxe hotel, waar veel presidenten hun inauguratiebal gehouden hebben, o.a. Kennedy, Carter, en Reagan.

Na alles in onze hotelkamer gedropt te hebben zijn we even naar de National Zoo gelopen wat daar niet zo ver vandaan lag. Even kijken bij de pandabeer. Ja niet dus, mijnheer lag in zijn nachthok en het enige wat we zagen waren zijn achterpoten.

Dag 04 dinsdag 10 augustus 1993 :

Vandaag met de groep waarmee we reizen een dagexcursie gemaakt door Washington D.C., met o.a. het Lincoln Memorial, Arlington Nation Cemetry (zeer indrukwekkend was dat graf van John F. Kennedy), Vietnam Veterans Memorial, Witte huis, Capitol Hill. Daarna hebben we op eigen gelegenheid nog wat bekeken in deze overigens zeer mooie stad.

Dag 05 woensdag 11 augustus 1993 :

Vandaag was de route Washington D.C. – Williamsburg- Durham. Williamsburg kan je je een beetje voorstellen als een soort van openluchtmuseum uit de 18de eeuw, was wel grappig. ‘S Avonds in Durham voor het eerst van mijn leven een baseballwedstrijd bijgewoond van de Durham Bulls. Wat bijzonder is dat zeg jong en oud, groot en klein zitten daar allemaal op de tribune. Men let eigenlijk niet eens zo heel veel op de wedstrijd maar men is druk bezig met kletsen, eten en drinken. Tot het moment dat er gescoord wordt dan kijnt men op eens naar het veld en gaat men compleet uit z’n plaat. Hier overigens nog een baseball gevangen die nu nog steeds hier in de boekenkast thuis ligt.

Dag 06 donderdag 12 augustus 1993 :

Op weg naar Cherokee het bekende indianenreservaat waar we ook zouden overnachten. Onderweg hier naartoe een rondleiding gehad in de grootste sigareettenfabriek ter wereld in Winston-Salem. Om 16:30 waren we in ons hotel. In Cherokee viel eigenlijk niet veel te beleven, maar ze hadden wel winkeltjes voor toeristen en een kerstwinkel. ’s Avonds zijn we naar de toneelvoorstelling “Unto these hills”geweest in een openluchttheater. Deze voorstelling werd gegeven door de Cherokeeindianen zelf. Helaas regende het constant tijdens de voorstelling dus echt droog waren we daarna niet meer. Achteraf zou blijken dat dit onze enige dag met regen was gedurende de reis.

Dag 07 vrijdag 13 augustus 1993 :

Vandaag op naar Nashville. Onderweg gestopt op het hoogste punt van de Great Smokey Mountains waar tevens een bezoekerscentrum gevestigd was. Rond 16:30 kwamen we aan in ons hotel. ’s Avonds in restaurant Cock of the walk een echt authentiek strekmenu gegeten. Daarna naar de Grand Ole Opry geweest waar we een live radioprogramma hebben bijgewoond van countrymuziek. Dit programma bestaat al sinds 1925. Na afloop om 21:00 naar het Opryland Hotel geweest om daar rond te kijken. Destijds (augustus 1993) was dit het duurste en grootste hotel van de Amerikaanse westkust.

Dag 08 zaterdag 14 augustus 1993 :

Op naar Memphis, Tennesee. O.a. de bekende “Sun” opnamestudio gezien van Elvis. Verder wel bij het landgoed van Elvis Graceland geweest, maar niet op het landgoed zelf, aangezien we toch een keuze moesten maken in de excursies die we wilden maken. Nog even wezen kijken in het Peabody hotel waar een aantal eenden vanuit het penthouse op de bovenste etage een aantall keer per dag via de lift en een rode loper naar de fontein in de lobby gaan om daar hun duik te nemen. Maf gezicht is dit, ’s avonds nog even rondgelopen in het bekende Beale Street. Opvallend was hier het groot aantal politiemensen. Waarschijnlijk zal dat te maken hebben gehad met de Elvisherdenking later die week. Er liepen immers ook een hoop nep Elvissen rond.

Dag 09 zondag 15 augustus 1993 :

Vandaag ging de reis naar New Orleans. ’s Avonds naar de Top of the Mart gegaan wat helemaal bovenin een draaiend restaurant heeft met een zeer mooi uitzicht over New Orleans alvorens we een dinner-jazzcruise gingen maken over de Mississippi met een paddlewheel boot. Dit was gelijk de enige keer dat bleek dat Amerikanen bang waren om een claim te krijgen. De crew van de boot weigerde mij aan boord te helpen met mijn rolstoel, omdat men bang was dat men mij liet vallen. Uiteindelijk hebben medereizigers mij toen maar geholpen. Na de cruise nog wandelling met de groep en reisleiding gemaakt door het French Quarter met zijn Bourbon Street en Preservation Hall, geboortegrond van de jazz. We hebben ook nog wat gedronken bij het befaamde Pat O’Briens.

Dag 10 maandag 16 augustus 1993 :

De volgende morgen een rondrit door New Orleans gemaakt, het Longue Vue plantagehuis bezocht en een Canjuntour gemaakt per boot door de moerassen rond New Orleans waar echte alligators zaten. In de avond hebben we gegeten bij het Hard Rock Cafxc3xa9 aldaar.

Dag 11 dinsdag 17 augustus 1993 :

Dag 11 alweer op naar de hoofdstad van Florida, Tallahassee. Vandaag onderweg via Mobile bij Pensacola nog gestopt bij een oorlogsschip wat daar lag. Daarna zijn we een paar uurtjes naar het strand van Santa Rosa geweest aan de Mexicaanse Golf. Het zand was hier spierwit en als je in zee zwom zag je in de verte een aantal dolfijnen. Heel apart was dat. Toen op naar Tallahassee waar echt niets te beleven viel.

Dag 12 woensdag 18 augustus 1993 :

Joepie vandaag op naar Orlando ! Dwars door de citrusgebieden met zijn sinaasappelboomgarden zijn we aan het begin van de avond aangekomen in Orlando. ’s avonds een afscheidsdiner gehad van onze reisgroep bij een Chinees en daarna zijn we uitgeweest in het bekende Church Street Station o.a. in Rosie O’Gradies met o.a. CanCan Girls.

Dag 13 donderdag 19 augustus 1993 :

Dag 13 van deze mooie reis stond in het teken van een pretpark. Na enig overwegen kozen we voor Universal Studios Florida, aangezien we in april 1992 al in Eurodisney bij Parijs geweest waren. Hele leuke dag gehad, redelijk veel attracties kunnen doen (E.T. was een van mijn favorieten) en savonds gegeten bij het Hard Rock cafxc3xa9 in Orlando welke van buitenaf de vorm van een gitaar heeft.

Dag 14 vrijdag 20 augustus 1993 :

De allerlaatste dag alweer van deze reis. Welke via een tussenstop op Kennedy Space Cente ging naar Miami Beach. Op Kennedy Space Center een uitgebreide rondleiding gehad en redelijk dicht in de buurt van het lanceerplatform geweest waar een Space Shuttle al fier overeind stond. (een aantal dagen nadat we thuis waren ging deze de lucht in voor z’n volgende missie). We waren redelijk vroeg in Miami Beach waar we ook nog even met de bus langs villa’s van bekende mensen reden. Vanuit onze hotelkamer hadden we zeezicht en dus zagen we ook de megacruiseschepen naar o.a. de Bahama’s. In de avond nog even over de beroemde plaatselijke boulevard gewandeld.

Dag 15 zaterdag 21 augustus 1993 :

Terugreis van Miami International Airport naar Amsterdam met Martinair.

Dag 16 zondag 22 augustus 1993 :

Aankomst Amsterdam.

We hebben tijdens deze reis ongeveer 20237 kilometer afgelegd.

De staten waar we doorgekomen zijn : New York, New Jersey, Pennsylvania, Delaware, Maryland, Virginia, North Carolina, Tennessee, Arkansas, Mississippi, Louisiana, Alabama, Florida.

Bovenstaande reis kan je nog steeds boeken bij o.a. Special Traffic. Hotels en route is nog grotendeels gelijk aan 1993.

Het was echt een mooie reis welke veel indruk heeft gemaakt. Wel kwamen we tot de conclusie dat we beter wat langer in Miami Beach hadden kunnen blijven in plaats van de volgende dag al terug te vliegen. Iets wat we tijdens onze 2de USAreis in 1995 dus ook beter aangepakt hebben. Toen ging de reis van New York City naar San Francisco via o.a. Toronto, Las Vegas en Los Angeles. Na aankomst in San Francisco zijn we nog een dag of 5 op Hawaii geweest eer terug te keren naar Nederland. Misschien zet ik deze trip ook nog wel online.

Ik vond het erg leuk om de foto- en plakboeken weereens door te nemen om dit verslag van mijn eerste Amerikareis te maken. Afentoe had ik het wel even moeilijk aangezien mijn moeder er niet meer is.