Dankzij naamtruc waren even alle ogen gericht op ‘ouderwetse’ Nokia 3310

Dankzij naamtruc waren even alle ogen gericht op ‘ouderwetse’ Nokia 3310

Barcelona, 27 februari 2017 – Stel je voor: je werkt voor een onbekende telefoonfabrikant die de merknaam Nokia in handen heeft. Wat doe je dan om aandacht te trekken? Dan breng je terug waar het merk ooit om bekendstond. HMD presenteerde gisteren een serie Nokia-telefoons. Daar is normaal gesproken niet zoveel aandacht voor, maar dankzij een slimme naamtruc was dat nu anders.

De telefoonfabrikant kwam op ‘dag nul’ (het evenement begint officieel vandaag pas) van het Mobile World Congress in Barcelona met een telefoon die wars lijkt van de nieuwste schermen of snel internet. Het gaat om een vernieuwde versie van de Nokia 3310, een telefoon die in het begin van de eeuw een enorm succes was.

Daarmee koos HMD heel slim voor de nostalgische route en kreeg zo veel aandacht van de pers.

Althans, het gaat vooral om de naam 3310. De vergelijking stopt na de voorkant van het toestel. Zo zit er nu een kleurendisplay in het apparaat, kun je er twee simkaarten in stoppen en is het mogelijk om foto’s te maken. Functies die zeventien jaar geleden niet bestonden in het apparaat.

Grote marketingstunt
“Als je de specificaties bekijkt, is het in feite een kopie van de Nokia 150, die vorig jaar door het bedrijf werd aangekondigd”, zegt smartphone-analist Tim Wijkman van onderzoeksbureau Telecompaper. “Het is niet meer dan een marketingstunt, een hype.”

Om de hype nog eens extra aan te wakkeren, zit ook het toen zo populaire spelletje Snake op het toestel. Net als de rest van het toestel is ook het spel in een modern jasje gestoken.

De oude 3310 en feature phones
De Nokia 3310 werd in het vierde kwartaal van 2000 uitgebracht, als opvolger van de 3210. Het toestel ging ruim 126 miljoen keer over de toonbank. Het maakte het Finse Nokia tot een ongekend populair bedrijf.

De telefoon, die toen nog ruim 500 gulden kostte, behoort tegenwoordig tot de categorie feature phones. Toestellen die puur bedoeld zijn om te bellen en te sms’en.

Volgens onderzoek van Telecompaper maakt nog altijd zo’n 15 procent van de Nederlanders primair gebruik van een dergelijk toestel. Vooral onder 50-plussers is er behoefte aan zo’n simpele telefoon.

Wijkman verwacht dat het nostalgische gevoel rondom de nieuwe 3310 gaat leiden tot een verkoopsucces. “Het toestel kost maar vijftig euro, ik vermoed dat veel mensen hem toch maar aanschaffen als tweede telefoon.” Hoeveel telefoons er verkocht gaan worden, is volgens Wijkman lastig in te schatten. “HMD geeft daar geen exacte cijfers over.”

Het potentiële succes van de Nokia 3310 betekent volgens Wijkman niet dat de feature phone te maken krijgt met een opleving. “Dit wordt voor HMD een aardig succes, maar ik zou er niet meer achter zoeken dan dat.”

Bron: Nos.nl

Links:
www.nokia.com/3310
www.twitter.com/nokiamobile

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s